Tietoa meistä

Perustietoa

Pohjois-Karjalan keliakiayhdistys on Keliakialiiton jäsenyhdistys.  Olemme keliakian, ihokeliakian tai muiden syiden vuoksi gluteenitonta ruokavaliota noudattavien ja heidän läheistensä paikallinen potilas- ja edunvanlvontajärjestö Pohjois-Karjalan maakunnan alueella. Tavoitteenamme on edistää jäsentemme hyvinvointia tekemällä yhteistyötä mm. terveydenhuollon ja ravitsemusalan kanssa sekä toimimalla gluteenittomuuden äänitorvena yhteiskunnassa.

Järjestämme mm.:

• teemallisia gluteenittomia iltoja säännöllisesti Joensuussa ja muualla maakunnassa silloin tällöin.
  • retkiä ja matkoja, kuten jokavuotisen ruskaretken Pohjois-Suomeen.
  • vertaistukea matalalla kynnyksellä, ota yhteyttä.
  • leivonta- ja ruoanlaittokursseja.

Jäsenyys

Jäseneksi liittyminen tapahtuu Keliakialiiton kautta tällä lomakkeella, sähköpostilla jasenpalvelut@keliakialiitto.fi tai soittamalla puh. (03) 2541 322  (ma−pe klo 9−12).

Jäsenmaksu on 28,00 euroa / kalenterivuosi ja se sisältää mm. Gluteeniton elämä -lehden sekä mobiilijäsenkortin, jolla saat monia rahanarvoisia etuja. Lisäksi uudet jäsenet saavat tietopaketin gluteenittomasta elämästä, keliakiasta ja sen hoidosta. Jäsenedut löydät täältä.

Jos olet jo jäsen, voit päivittää yhteystietosi täällä, sähköpostilla jasenpalvelut@keliakialiitto.fi tai soittamalla puh. (03) 2541 322  (ma−pe klo 9−12).

Historiaa

Pohjois-Karjalan keliakiayhdistyksen juuret juontavat vuonna 1987 perustetun keliakiapiirin pohjalle. Pohjois-Karjalan keliakiapiiri perustettiin 16.9.1987 silloin puheenjohtajana aloittaneen Eero Kinnusen aktiivisen toiminnan ansiosta. Se perustettiin Joensuun kaupungin ravitsemusterapeutti Eira Turusen virkahuoneessa ja paikalla seuraavat perustajahenkilöt: Eero Kinnunen, Johannes Okkonen, Eine Kettunen, Pirjo Raninen, Vuokko Simonen, Erkki Vallius ja Eira Turunen.

Pohjois-Karjalan keliakiayhdistys ry perustettiin edellä mainitun piirin pohjalta 20.02.1991. Puheenjohtajana jatkoi edelleen Eero Kinnunen. Johtokuntaan valittiin Hannu Ruokolainen, Jorma Ruokolainen, Aili Heikuri, Aune Vänskä, Tapio Knuutinen, Leena Karjalainen ja Johannes Okkonen.

Yhdistys vietti 20-vuotistaivaltaan 20.11.2007, koska katsottiin toiminnan alkaneen piirin perustamisesta 1987. Juhlaa vietettiin yhdistyksen pikkujoulujen yhteydessä Joensuun Teatteriravintolassa. Juhlaan osallistui kutsuvieraineen hieman yli 100 henkilöä. Myös yhdistyksen ansioituneita toimijoita muistettiin ansiomerkein.

Keliakialiitto

Keliakialiitto on valtakunnallinen potilasjärjestö, jonka tavoitteena on edistää keliakiaa ja ihokeliakiaa sairastavien sekä muiden gluteenitonta ruokavaliota tarvitsevien henkilöiden ja heidän läheistensä hyvinvointia.

Keliakialiitto vaikuttaa yhteiskunnassa aktiivisesti siihen, että keliakiaa sairastavilla ja muilla gluteenitonta ruokavaliota tarvitsevilla on hyvät edellytykset hoitaa sairauttaan ja elää täysipainoista elämää.

Keliakialiiton sivuilta löydät mm. tietoa keliakiasta sairautena, ohjeita gluteenittomaan ruoanlaittoon sekä vinkkejä ravintoloissa asiointiin ja matkailuun.

Keliakialiiton logo, jossa on kolmesta vinoneliöstä koostuva tähkä, sekä teksti Keliakialiitto.
Keliakialiiton logo