Historia

Pohjois-Karjalan keliakiayhdistyksen juuret juontavat vuodelta 1987 perustetun keliakiapiirin pohjalle. Pohjois-karjalan keliakiapiiri perustettiin 16.9.1987 silloin puheenjohtajana aloittaneen Eero Kinnusen aktiivisen toiminnan ansiosta. Piiri  perustettiin Joensuun Kaupungin ravintoterapetutti Eira Turusen virkahuoneessa ja paikalla seuraavat perustajahenkilöt: Eero Kinnunen, Johannes Okkonen, Eine Kettunen, Pirjo Raninen, Vuokko Simonen, Erkki Vallius ja Eira Turunen.

Pohjois-Karjalan keliakiayhdistys ry perustettiin entisen piirin pohjalta 20.02.1991. Puheenjohtajana jatkoi edelleen Eero Kinnunen. Johtokuntaan valittiin Hannu Ruokolainen, Jorma Ruokolainen, Aili Heikuri, Aune Vänskä, Tapio Knuutinen, Leena Karjalainen ja Johannes Okkonen.

Pohjois-Karjalan keliakiayhdistys ry vietti 20-vuotistaivaltaan 20.11.2007. Tämä siksi koska katsottiin toiminnan alkaneen piirin perustamisesta 1987. Juhlaa vietettiin yhdistyksen pikkujoulun yhteydessä Joensuun Kaupungin Teatteriravintolassa. Juhlaan osallistui kutsuvieraineen hieman yli 100 henkilöä. Myös yhdistyksen ansioituneita toimijoita muistettiin ansiomerkein.